Jane McGonigal om hur gamers ska rädda världen.

2 Jan

2 svar to “Jane McGonigal om hur gamers ska rädda världen.”

  1. Joffa 2 januari, 2012 den 05:15 #

    Vilken lysande föredragshållare!

    Och intressant forskning hon har rotat fram ang. varför folk spelar och vad man egentligen håller på med när man spelar.

    Idén att använda 500 miljoner människors speltid till något ‘vettigt’ (rädda världen) är ju bekant. T ex Google håller på att försöka utveckla den globala ”resursen”. Men jag tror att det finns ett grundläggande tankefel här. När man spelar så vill man inte göra något vettigt. Om man räddade planeten medan man spelade World of Warcraft så skulle folk inte vilja spela. Hela idén med ett spel är ju att det inte är verklighet. Det är ju därför är roligt. Vi spelar för att slippa tänka på att rädda planeten, jobba för vår månadslön, gå i skolan osv. Om man fick en utsläppsrätt för att spela Fia så skulle glädjen försvinna. I all sin bitvis skarpa analys och sin iver att frälsa jorden, glömmer hon (och många andra) bort vad ett spel är för någonting i sitt innersta väsen: förströelse. Meningsfull förströelse är en paradox; vi behöver vara onyttiga, även om Arktis smälter.

    Dessutom tycker jag att det är en ganska pessimistisk människosyn (tvärtemot vad hon själv hävdar) som ligger till grund för slutsatsen att vi bara kan ta ansvar för vår tillvaro genom leken. Hon har liksom gett upp synen på människan som vuxen. Man kan sammanfatta hennes inlägg så här: Leka är det enda vi kan men det ska vi inte få göra.

    Bortom det så tror jag att hon har fel vad gäller idén att de virtuella världarna ska ge positiva effekter i verkligheten. Det är det gamla sättet att tänka; att World of Warcraft liksom ska kopplas ihop med vårt vanliga liv utanför datorn. Att vi ska få jobb med fast lön och bolån för att vi kan spela tv-spel. Det är snarare tvärtom: Hur ska jag leva mitt liv för att bli så framgångsrik på WoW som möjligt? Vem är spelare, vem är avatar? Who made who, som AC/DC sjöng. Någon borde börja nysta i den ändan istället. Många spelare gör det redan.

    /j

  2. Henrik 3 januari, 2012 den 08:20 #

    Håller med.
    Dels att man slås av hur mycket ”underhållning” det har blivit av föredragshållarna på TED.
    Det räcker inte att ha ett intressant innehåll, du måste vara stå-upp-komiker samtidigt.

    Jag håller också med till stor del om konflikten mellan gamers och att rädda världen.
    Verklighetsflykten är kanske den viktigaste anledningen till att man spelar, ska man då tvingas förhålla sig till verkligheten blir det inte lika intressant.
    Jag tror dessutom att det finns ett principiellt motstånd så fort det skulle bli för ”vettigt”.

    Det som däremot är intressant är att fler och fler börjar se gamers som något mer än finniga, hopplösa, tonåriga slackers.
    Att de istället är framtiden är inte bara ett antagande, det är ett faktum.
    De är framtidens företagsledare, framtidens innovatörer och framtidens konsumenter.
    Inte minst vi i kommunikationsbranschen måste på allvar börja förhålla oss till detta faktum.

    Hur ska kommunikationen utformas för att verklighetsflykts-törstande gamers ska vilja ta del av den?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: