Vill ditt varumärke leva eller dö?

10 Jan

Most Contagious listar varje år de mest intressantaste trenderna inom kommunikation. En av de listade trenderna i år var ”Projects not campaigns”. David Lee, digital executive creative director för TBWA\Worldwide, beskriver denna trend som ”projects are about creating things that are born to live, not built to die”.

”Projects” beskrivs som idéer där företag och konsument gör något tillsammans.

”… It’s a sign of the times. Having evolved to suit the tightly defined media options of yore, a campaign is the end product of the creative process, fine-tuned and finished before it goes out of the door; concept, realised. Media, bought. Backs turned. A project, on the other hand, is the beginning of something, not the end….”

Samtidigt ställer det också nya krav på företag och byråer. Det räcker inte att fylla mediautrymmet med lite skojiga reklamfilmer och annonser. För att skapa engagemang krävs förstås engagemang.

”A project needs to be nurtured and encouraged. It relies on engagement, feedback and input. It is collaborative and communal, and requires constant monitoring. It is undoubtedly more challenging, but potentially much more rewarding. And, crucially, it plays to the strengths of the new media landscape in which the flow of information is two-way, not top down, and can be experienced, echoed and amplified in real time. The appeal of creating a project is clear: not only can it encourage deeper engagement and forge social connections, but it also gives brands the chance to nail their colours to a particular mast and show what they stand for by effecting change in the real world. ”

Egentligen är det här ingen ny trend. Tankesättet som beskrivs i artikeln kan egentligen ses som en sammanfattning av de senaste 5-10 årens mest lysande kommunikationsexempel.

Det som känns nytt med begreppet ”projekt” är att det står för förändring. Man måste vilja något. Företag behöver inte förändra världen, bara man vill förändra något. En uppfattning, en orättvisa, en vägskylt. Ofta kan det vara så enkelt som att förändra något i sitt eget företag, och låta kunderna vara med på resan.

Som byrå har vi oftast pratat om att skapa reklamkoncept med grundfrågeställningen:
Vad kan vi säga till våra kunder som får dem att tycka om oss?

Tänk om man istället ställer sig frågan:
Vad kan vi göra tillsammans med våra kunder som får dem att tycka om oss?

Det är en bra mycket svårare fråga att svara på, men om man hittar svaret kan det bli bra mycket intressantare kommunikation i slutändan – som lever vidare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: