Den ”traditionella” byrån är död

16 Jan

I dagarna släpptes The Big Won Report. En lista över de mest kreativa byråerna och de mest hyllade kampanjerna i världen.

Det som kan konstateras är att de byråer som man skulle betrakta som ”traditionella” numera dominerar kategorin ”digital”. Om det nu finns några traditionella byråer kvar?:

The ‘traditional’ agency no longer exists. All agencies are driven by decreasing budgets and by the migration of audiences to find solutions to their clients’ problems in areas other than the ‘traditional’ response of TV and print.

Men hur kommer det sig att traditionella byråer så snabbt lyckats omfamna och dominera digitalt? Jag tror framförallt att vi äntligen har landat maktkampen mellan ”teknik” och ”idéer”.

Den digitala kommunikationen dominerades till en början av en besatthet kring teknik – vilket förmodligen var bra och en bidragande orsak till den snabba utvecklingen och mognaden. För typ fem år sedan ”räckte” det med att vara ”världens första brandade app” eller ”världens första YouTube-takeover” för att alla skulle häpna och dela ut guldlejon i Cannes (minns du Carlings ölapp? Fantastisk då, knappast en vinnare idag?).

I takt med att tekniken har blivit mindre intressant har även det som verkligen spelar någon roll blivit viktigare – nämligen en bra idé och ett intressant innehåll.

Det har lett till att webbyråerna som betraktades som konkurrenter nu istället är partners (ofta teknikleverantörer). ”Samarbete” blev 2011 års modeord enligt AdAge.

De traditionella byråerna som har fokuserat på idéer och kreativitet visar sig fortfarande klara sig bäst – oavsett media.

Länge leve den traditionella byrån.

Ett svar to “Den ”traditionella” byrån är död”

  1. annikacarstedt 16 januari, 2012 den 02:25 #

    Länge leve RUTH. Vi är en reklambyrå. Varken traditionell eller digital. Vi gör reklam. I dag ser reklam ofta helt annorlunda ut än vad den gjorde för tio år sen. Vår produkt är bra idéer som gör nytta för våra uppdrasgivare. Vi kan producera våra idéer i vilken media som helst. För idag är allt media. Men media är definitivt inte allt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: