Hur ofta åker du hiss med en VD?

18 Jan

Du har säkert hört talas om att du måste ha en ”Elevator pitch” redo. Så att du kan berätta om dina fantastiska idéer på de 20 sekunder du har på dig i hissen.

Även om hissen mer är en metafor, tror jag att det är dags att omvärdera betydelsen av din ”Elevator pitch”. Jag hävdar att det idag är mycket viktigare att ha en ”Twitter pitch”. Dvs. att kunna uttrycka idén i skrift på 140 tecken.

Egentligen är det logiskt. Möjligheten att en tweet, eller en statusuppdatering ska nå just den person du söker är bra mycket större än att du skulle fastna i en hiss med honom eller henne. Gå till dig själv – hur och var får du oftast nys om nya spännande idéer?

2 svar to “Hur ofta åker du hiss med en VD?”

  1. johan f 18 januari, 2012 den 11:01 #

    När jag jobbade på ett stort internationellt konsultföretag för tio år sedan fick alla i uppgift att lära sig ett corporate ”elevator speech”. Poängen var att vi skulle kunna rabbla upp något om vår arbetsgivare om någon undrade när vi var ute hos kund. Det var präktigt och infantilt skryt.

    Poängen med elevator speeches är ju att man ska ha något färdigt som man bara kan plocka fram om man skulle hamna bredvid en viktig person som kan ha avgörande inflytande på ens framtid / firmans aktiekurs.

    Hissen var ju bara en metafor för mötet mellan den lilla människan och den viktiga chefen. Metaforens kärna var att man plötsligt och oväntat hamnade i en situation där bruset var borta (hissdörrarna stängda) och det var bara två personer närvarande. Det var ju då, när man inte hade någon tid att fundera ut något smart som man behövde något inövat klokt att falla tillbaka på. Den där lilla texten längst ner i annonsen som sammanfattar företaget, fast uppläst. Metaforen är alltså: Om du mot förmodan får 20 sekunder på dig att säga något begåvat om dig/ditt företag när alla lyssnar – vad skulle du säga då?!

    Twitter är något helt annat. Här får man möjligheten att spotta ur sig 140 tecken ungefär hela tiden, dag ut och dag in. Här är alla inövade manus liksom meningslösa per definition. Här är bruset totalt och fullständigt. Det krävs helt andra metoder och ett helt annat innehåll för att få uppmärksamhet i detta rum – som på många sätt är själva motsatsen till det inövade talet i hissen. Twitter är mer som en hiss för tusentals personer där alla försöker berätta om sin fantastiska idé. För varandra. Samtidigt. Hela tiden. Chansen att hitta det du kallar ”nya, spännande idéer” i den miljön är ganska liten. Söker du på rätt ställe?, som Svenska Kyrkan frågade i en kampanj häromåret…

    Att säga något har blivit enklare. Att ha något att säga är ungefär lika ovanligt som det alltid varit. Twitter är nytt, människan är gammal.

    • Ruth 18 januari, 2012 den 02:57 #

      Min poäng här är att det har blivit mycket viktigare att formulera sig i skrift än verbalt (glada nyheter för en copywriter!). Twitter är ju i det här fallet även det (precis som hissen) en metafor. Den som lyckas formulera sig bra kan gå ”genvägen” in i det stängda rummet du pratar om. För jag tror trots allt att det är lättare att få möjligheten att bli läst än att bli lyssnad på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: