Kreativitet på beställning

12 Mar

Vad är hemligheten för att lyckas vara kreativ på beställning? En av nycklarna är att ha en tydlig och strukturerad arbetsmetod. Varsågod, här är alla hemligheter kring hur vår kreativa process här på Ruth fungerar:

En process i tre steg
Processens syfte är att skapa ett så tydligt ramverk som möjligt. Del 1 av processen handlar om strategi, del 2 handlar om koncept och del 3 om lösningar och konkreta  idéer. Under processen skapas tydliga delmål – kreativ brief, ett kommunikativt koncept och lösning(ar). Delmålen säkerställer att vi gör rätt sak vid rätt tillfälle och skapar den trygghet som ger oss möjligheten till frihet.


Öppna och stäng – var sak har sin plats
Varje del i processen har en öppna- och en stäng-fas. Akademiskt skulle man kalla detta för divergens och konvergens, vi nöjer oss med att kalla det för kvantitet och kvalitet. I öppna-fasen öser vi helt enkelt på med så mycket input, tankar, utmaningar, insikter och idéer som möjligt. Allt är tillåtet, inget är dåligt och självcensuren obefintlig.

Stäng-fasen är den raka motsatsen. Här är vi mer analytiska och tar de svåra besluten. Här sorterar vi fram de viktigaste insikterna och utmaningarna och drar slutsatser.

Genom att tydligt separera det öppensinniga från det mer kritiska blir varje del mer fokuserad och enklare att resonera kring.

Att öppna
Att tillåta sig att vara lite ”dum” är bland det svåraste som finns. Faktum är att självkritiken ofta dödar de bästa idéerna. Genom att så tydligt och uttalat förbjuda kritik i den här fasen ”lurar” vi fram det bästa ur våra hjärnor. Beroende på hur arbetet med att öppna fortgår tillför vi sedan verktyg för att underlätta arbetet. Arbetet med att öppna sker oftast i en större grupp som gärna involverar både arbetsgrupp, opponentgrupp och flera personer hos kunden.

Att stänga
Att sortera och analysera, men framförallt välja, bland en stor mängd insikter och idéer är kanske det svåraste av allt. Oftast är det just i brytpunkten mellan öppna och stäng som kreativiteten är som viktigast. Vilken är den avgörande insikten? Vad ska vi ta med oss och vad kan vi strunta i? Vilket problem är viktigast att lösa för att nå resultat?

Workshopen – en snabb väg framåt
Workshopen är ett sätt att kortsluta hjärnan och snabbt få fram tankar, idéer och insikter. Vi använder workshopen under flera delar av processen och med olika syften. Den kan både användas för kvantitet, men också som en förlösande injektion när man behöver gå vidare i processen. En workshop kan förstås genomföras på otroligt många olika sätt. Vi är lite extra stolta över de workshop-metoder vi har lyckats hitta.

Hur vet man vad som är bra?
Ett problem för många som jobbar med idéer är ofta att bedöma om de är bra eller dåliga. När man är mitt inne i en idéprocess blir man lätt ”hemmablind”. I varje kreativ process har vi därför en opponentgrupp. Deras uppgift är att ifrågasätta och ge feedback. Det är ett bra sätt att ”döda sina darlings”, men också för att förbättra och förädla idéerna. Om vi under oppositionen märker att vi gått vilse (eller att idéerna inte är bra nog) börjar vi om. Vi backar då så långt som krävs i processen.

En process i ständig utveckling
En process får aldrig vara viktigare än slutresultatet. Samtidigt är slutresultatet ofta en konsekvens av processen. Därför är det viktigt att ständigt utvärdera och utmana sättet att arbeta. Att avsätta tid till sådant är tyvärr ofta lågprioriterat. Men tro oss, att snabbt låta alla inblandade reflektera och fundera över både process och resultat leder till en bättre arbetsprocess – och därmed nästan alltid bättre slutresultat.

 

Fem kriterier för att lyckas:

Utse en processledare
Processen mår bäst av att en person har som enda uppgift att se till att processen kommer framåt. En person utan kreativt ansvar men med fokus på att tillföra rätt sorts  energi till arbetsgruppen.

Skapa en gemensam bild av processen
På första mötet med arbetsgruppen är det viktigt att alla gemensamt skapar en bild av processen. Berätta om förväntningar, mål och vilken roll alla har. På så sätt slipper man jobbiga missförstånd senare – ”men jag trodde att…”.

Skapa delmål
Delmålen är viktiga för att hela tiden kunna fokusera på en sak i taget. Dela alltid upp processen i mindre delar som är enkla att förstå, jobba utifrån och bedöma. Delmålen är också ett bra sätt att hänga upp tidsplanen kring.

Varje möte måste ha ett syfte
Oändliga möten som inte leder någonstans är olidliga. Ge varje möte ett ”namn” och ett tydligt innehåll/uppgift och mål.

Involvera
Processen är byggd för att så många som möjligt ska kunna tillföra nytta. Därför är involvering av flera inte bara önskvärt – det är till och med nödvändigt. I vårt fall handlar det om att göra våra uppdragsgivare delaktiga. Det är nödvändigt för oss för att få viktig input i arbetet, men också ett sätt för våra uppdragsgivare att själva erövra det vi kommer fram till. Tillsammans.

Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: