Mer ointegrerade idéer, tack!

7 Maj

Vi har ju lärt oss att leta efter medianeutrala idéer, som ska kunna adapteras till alla medier. Integrerad reklam, eller 360 graders-idéer som det också brukar kallas. Men kanske är det dags att tänka om och istället börja leta efter mediaspecifika idéer?

Låt oss börja med att fastslå att behovet av totalt medianeutrala idéer egentligen är rätt litet. För ärligt talat – hur ofta finns det överhuvudtaget en mediabudget som sträcker sig över alla medier? Även med en enorm budget kan en 360 graders-kampanj i bästa fall kanske täcka in 180 grader, med lite tur 90 grader men allt som oftast 36 grader.

Så, istället för att adaptera samma idé till olika medier – se istället mediat som en del av idén. De bästa idéerna är ofta beroende av ett specifikt media.
Ibland kan idén t.o.m. vara ett nytt media i sig.

De absolut bästa idéerna har dessutom en fantastisk förmåga att, genom storytelling, sprida sig över flera plattformar och i flera medier. Det paradoxala är ju mer mediaspecifik en idé är, desto mer integrerad kan den oftast bli i spridning.

Kai Neddersen sammanfattar det hela rätt kärnfullt:

“Excellence in one medium is better than mediocrity across all media.”

Här fyra exempel på idéer som är skapade och anpassade för mediet de uppträder i och blivit succéer tack vare det:

Hur hade den här idén sett ut utan iTunes?




Hur hade den här idén sett ut utan Facebook Timeline?




Hur hade den här idén sett ut utan Twitter?



Hur hade den här idén sett ut utan gatumusikanter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: